
Het leukste duurzame teamuitje
De meeste organisaties zijn op zoek naar een zinvol en verbindend uitje. Ik combineer ‘plastic soep’, circulaire economie, gezelligheid, een buiten activiteit en teambuilding voor uw organisatie of team.
Uw begeleider
U wilt iets organiseren voor uw organisatie of team, en bent op zoek naar een zinvolle invulling van jullie teambuilding evenement.
Sinds 2016 heb ik vele tientallen ‘plastic soep’ bedrijfsuitjes georganiseerd en begeleid, voor allerlei bedrijven en instellingen, van startups tot multinationals, en van NGO’s tot overheden.
De meest gehoorde reactie gaat ongeveer zo: ‘wat lag er stiekem veel afval, wat hebben we veel geleerd, wat was het gezellig en wat vond iedereen het leuk’.

Het programma
Ik neem uw team mee op reis door de plastic soep (die ‘begint op de stoep’), de weg richting een circulaire economie en de invloed van de directe leefomgeving. Het programma beslaat zo’n 2-2,5 uur en bestaat in ieder geval uit:
- quiz en interactieve presentatie over plastic soep (zwerfafval) en circulaire economie
- begeleide cleanup
- analyse van en reflectie op vondsten
- diverse teambuilding elementen
- individuele en groepsopdrachten
- mogelijkheid om al uw inhoudelijke vragen te stellen
Ik zorg voor handschoenen, grijpers, speciale juttassen en het afvoeren van het afval.

De perfecte mix
U wilt niet alleen een leerzaam en zinvol uitje voor uw collega’s organiseren, het moet ook luchtig, gezellig en verbindend zijn.
Duurzaamheid is een modewoord, de definitie kan nog weleens verschillen en het heeft steeds meer een polariserende werking. Tegelijkertijd is het actueler en relevanter dan ooit. Datzelfde geldt voor plastic, een ontzettend handig materiaal waar helaas ook enorme risico’s aan kleven.
Wat betekent duurzaamheid, circulaire economie en/of plastic soep voor uw organisatie en uw collega’s, en ook voor onze verhoudingen onderling? Daar gaan we het over hebben. We leren over de grootste uitdagingen en brengen die terug naar de dagelijkse realiteit. Dat doen we met een glimlach, een gezonde dosis relativering en een optimistische insteek. ”Op het moment dat ik belerend word, moet je me maar een tijdje opsluiten in het kippenhok”, zei ik tegen familie toen ik in de milieuwereld belandde. Alhoewel het kippenhok er tegenwoordig niet meer is, sta ik nog steeds achter die opmerking. Het moet wel leuk blijven.

Dus resumé..
- Teambuilding & gezelligheid
- Binnen & buiten
- Luisteren & discussiëren
- Gezond & zinvol
- Leerzaam & luchtig
- Plastic soep & circulaire economie
- Onderdeel van MVO & futureproof
- Ontspanning & inspanning
- Betaalbaar & kwaliteit
- Voor iedereen!
De tarieven vindt u hieronder bij de FAQ.

Plastic Tas
Bij de cleanup gebruiken we speciale jute tassen: de ‘Plastic Tas’. Want het draait tenslotte om plastic zwerfafval. De tassen zijn gelamineerd met.. plastic (handig materiaal :)), zodat ze niet lekken bij slecht weer en op het strand.
Na afloop van het bedrijfsuitje kunt u de tassen overnemen en aan uw collega’s aanbieden die ze direct mee naar huis kunnen nemen. Zo kan iedereen vaker opruimen thuis, op vakantie, of waar dan ook. Waarbij ik wel wil zeggen: opruimen is geen structurele oplossing voor onze problemen met grondstoffenverspilling, afval en zwerfafval. 🙂

FAQ
Hoeveel mensen kunnen meedoen?
Dit uitje is geschikt voor 10-150 personen. Vanaf 50 personen huur ik één extra collega in, en vanaf 100 personen twee extra collega’s.
Wat zijn de kosten?
Vanaf 19,97 euro per persoon. Hier vindt u alle tarieven voor 2025. Neem contact op met vragen en voor een offerte.
De prijs is voor de voorbereiding en uitvoering van het gehele inhoudelijke programma (quiz met passende prijzen, interactieve presentatie, begeleide cleanup, reflectie op en analyse van vondsten, individuele en groepsodrachten, passend aandenken), het gebruik van alle benodigde materialen (handschoenen, grijpers en speciale juttassen) en de inzet van eventuele extra plastic soep experts. Bij bevestiging van de opdracht vraag ik een aanbetaling van 50%.
U kunt eventueel ook boeken via Uitjesbureau.
Hoe lang duurt het programma?
Normaal gesproken minimaal twee uur: 30 minuten introductie, 60 minuten cleanup, 30 minuten afronding. De lengte van het programma kan in overleg worden aangepast aan de behoeften van u en uw team.
Waar vindt het programma plaats?
Dit uitje is het leukst op het strand of in een natuurgebied. Ik heb veel ervaring met geschikte locaties en denk graag mee. Er is een ruimte nodig om te verzamelen en voor de presentatie vooraf en achteraf. Voor de cleanup is een inspirerende omgeving extra leuk. Het uitje kan ook op en rond uw kantoor plaatsvinden, of welke andere locatie dan ook. De ervaring heeft geleerd dat er (helaas) altijd genoeg zwerfafval voor iedereen ligt, waar we ook zijn.
Wat als het die dag Nederlands weer is?
Leuk! De smaak van uw biertje of gemberthee neemt toe in intensiteit naarmate u er meer voor heeft moeten afzien. Diagonele regen is erg voldoenend, achteraf gezien in ieder geval. Maar dat heb ik slechts één keer meegemaakt in tien jaar. En nobody said it was easy. Maar dat is het wel hoor. Ik geloof dat een grote keten ooit iets zei als: kou bestaat niet, alleen slechte kleding. Nog nooit is een uitje geannuleerd vanwege het weer.
Op 27 september 2024, bijvoorbeeld, gingen 70 mensen tijdens een bedrijfsuitje met zware windstoten en hevige diagonale regenval het strand van Zandvoort op om afval te rapen. Ik heb alleen maar lachende en voldane gezichten gezien.
Ik zie een zeilschip, kan dat ook?
Dat kan zeker! Daar zitten uiteraard meer kosten aan verbonden, maar ik help u graag een microplastic zeilexpeditie organiseren op een van de fantastische schepen van de Nederlandse ‘Bruine Vloot’. Dat doe ik in samenwerking met de stichting die ik ooit mede heb opgezet en waarvoor ik 35+ (bedrijfs)expedities heb geleid: The Ocean Movement.
Waarom bij jou boeken?
Ik breng tien jaar ervaring voor groepen rond het thema plastic soep en circulaire economie mee. Ik bevoer de internationale wateren om onderzoek te doen naar plastic soep, begeleidde tientallen bedrijven op land naar een kleinere plastic footprint en werk momenteel als lobbyist om beleidsmakers te bewegen sturender en eenduidiger wetgeving voor het tegengaan van grondstoffenverspilling, afval en zwerfafval te realiseren.
Via mijn werk ben ik op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rond die thema’s op globaal, Europees, nationaal en lokaal niveau. Ik kan veel van uw vragen beantwoorden, en anders zoeken we het op. Ik vind zuiniger omgaan met de planeet belangrijk, maar sta ook altijd open voor andere visies en meningen. Niemand heeft alle wijsheid in pacht. Ik ga altijd voor een zo interactief mogelijke setting, en vind plezier en het vieren van kleine successen belangrijk. Daarbij, u bent al op deze website. Een maatwerk boeking is zo georganiseerd!
Wat leren we?
Alles over plasticvervuiling en circulaire economie. Van de globale, Europese en nationale problematiek tot de realiteit van ons dagelijkse bestaan. We bespreken (en bediscussiëren!) oplossingen voor organisaties en individuen. Van internationaal, nationaal en zelfs lokaal beleid tot de rol van bedrijven en consumenten. Ik zorg altijd voor een interactieve presentatie met voldoende ruimte voor vragen en discussie. Neem vooral al uw vragen mee!
Hoe ziet de cleanup eruit?
We gaan in groepjes zoveel mogelijk zwerfafval opruimen. Uw collega’s krijgen zowel een individuele als een teamopdracht mee. Zwerfafval bestaat over het algemeen voornamelijk uit plastic, dat is ook de meest vervuilende vorm. Maar ook al het andere zwerfafval nemen we mee. Ik loop mee om vragen te beantwoorden en verdere inhoudelijke gesprekken te voeren met uw collega’s.
Soms lijkt een locatie op het eerste gezicht ‘schoon’ en vragen deelnemers zich hardop af of ze wel iets zullen vinden. De ervaring heeft mij ondertussen helaas geleerd dat overal genoeg zwerfvuil voor iedereen ligt. We focussen naast de ’tasvullende’ grote stukken zwerfvuil (zoals flesjes, blikjes en chipsverpakkingen) op de kleine(re) stukken: over het algemeen ondefinieerbare stukjes plastic en ander materiaal. Uw collega’s zullen na de cleanup niet meer in de buitenruimte kunnen lopen zonder overal zwerfvuil te zien. Alvast excuses.
Wat doen we eigenlijk met het afval?
Het gevonden zwerfafval verzamelen we en voeren we af zoals dat op de locatie van ons verwacht wordt. Hier zult u zien dat afvalverwerking in Nederland geen centrale overheidstaak is, maar gedecentraliseerd naar gemeenten. Daarom verschilt de aanpak per gemeente. Afhankelijk van voor welke afvalverwerker door de gemeente waar we ons bevinden is gekozen, wordt het afval gescheiden of verzameld aangeboden. Daarbij zijn er ook verschillen tussen bedrijfsafval en particulier afval. Na de cleanup bieden wij het afval bij het bedrijfsafval aan, van bijvoorbeeld een strandpaviljoen. Afval van het strand, dat deels uit zee komt, is vaak nat en vies, waardoor recyclen wordt bemoeilijkt. Het belangrijkste is dat het zwerfafval geen schade meer aan milieu en dieren kan toebrengen.
Is het wel een beetje luchtig en gezellig, en niet belerend?
Jazeker, en nee, alsjeblieft niet. Milieuthematiek kan soms zwaar en deprimerend zijn, en zo leiden tot verzanding in stilstand in plaats van actie. Maar daar houd ik niet van. Het (leven) moet wel leuk blijven. Leren is zilver, relativeren is goud, humor is platina. Daarbij, niemand is roomser dan de paus. Ook ik niet dus. We worden overladen met milieuproblemen, en volgens mij is de kunst om klein en behapbaar te beginnen en elke stap te vieren. Met af en toe een knipoog.
Werken we aan teambuilding?
Jazeker. Alhoewel ‘plastic soep’ een rode draad door het uitje is, vind ik het menselijke aspect wellicht nog belangrijker. Wij leren elkaar kennen, en jullie leren elkaar (nog beter) kennen. Een cleanup is al een teambuilding event op zich, en ik voeg diverse extra elementen aan het programma toe. Naast leerzaam en zinvol is het vooral een gezellig en actief uitje.
Wat moeten we zelf organiseren?
Een uitje zoals deze organiseren is vrij eenvoudig! Uiteraard moeten uw collega’s worden uitgenodigd. Daarnaast moet u zoeken naar en kiezen voor:
– een locatie
– wel of geen lunch of diner voor of na het programma
– een geschikte begeleider (daarom bent u op deze website).
Indien gewenst adviseer ik graag over locatie en overig programma.
Ik verzorg het volledige inhoudelijke programma inclusief begeleiding en zorg voor alle benodigde materialen voor de cleanup.
Kan ik annuleren?
Bij bevestiging van de opdracht vraag ik een 50% aanbetaling. Annuleren kan daarna zonder restitutie.
Testimonials
Boek nu!
Steeds meer organisaties zoeken naar een zinvolle, actieve en luchtige invulling voor hun uitjes.